Haugen-Gruppen AB - Key Account Manager (KAM) – Axfood

 

Vi söker nu en skarp, analytisk och driven Key Account Manager för att utveckla Haugen-Gruppens affär med Axfood i Sverige. Vi erbjuder dig en hög grad av utveckling inom förhandling och affärsmannaskap i en miljö som präglas av Gemenskap, Entreprenörskap, Snabbhet och Flexibilitet.

 

Vi söker dig med erfarenhet från Key Account Management och/eller från våra kunder inom inköp och kategori. Du får här en unik möjlighet att driva dina kunder som ditt eget affärsområde där du förväntas ha hög affärskontroll, stark analytisk förmåga och ett entreprenöriellt tänk. Du kommer i rollen att vara spindeln i nätet som tar ansvar gentemot dina kunder och dina kollegor inom Haugen gällande försäljnings- marknads- och logistikfrågor.

 

Haugen-Gruppen har sitt kontor för kommersiella funktioner i Solna utanför Stockholm och strävar mot att bli Sveriges mest välrenommerade distributör med fokus på att hela tiden ligga i framkant och erbjuda produkter som kunden och konsumenterna efterfrågar. Samarbetet sker med starka varumärken för morgondagens kunder och konsument. Haugen har för andra året i rad blivit certifierade av Great Place to Work där våra kollegor lyfter fram kamratskapen och viljan att lyckas tillsammans som de starkaste orsakerna till att man trivs på jobbet.


Om rollen som Key Account manager

Som Key Account Manager på Haugen-Gruppen ansvarar du för totalaffären med Axfood. Ditt uppdrag blir att driva lönsam tillväxt för samtliga parter i värdekedjan, drivet av insikter om kategori, marknad och konsument. Du har en förmåga att förstå och analysera data med hänsyn till sortiment, pris, hylla, kampanj och butik. Dessutom har du ett tätt samarbete med kunden och är lyhörd för och agerar på innovativa och lönsamma möjligheter. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Haugen-Gruppens nya lokaler i Järva Krog. Du rapporterar till Retail Sales Director, samtidigt som du har ett tätt samarbete med Marknadsavdelningen.

 

Arbetsuppgifter

  • Fullt ansvar för att driva lönsam tillväxt och utveckla kunden både operativt och strategiskt.
  • Definiera kundstrategin som en del av den övergripande strategiska planen och säkerställ intern såväl som extern implementering.
  • Kategoriutveckling  och skapandet av partnerskap med kunden i utvalda kategorier och segment.
  • Säkerställa lönsamma kampanjer i linje med den utvecklingen företaget vill se hos kunden.
  • Säkerställ positionen som ”föredragen leverantör” och ett aktivt informationsutbyte med kunden.
  • Driva effektivt kundarbete innefattande lanseringar, prisaviseringar, kampanjer, sortiment och spacestrategi av en bred portfölj i många kategorier.
  • Budget och resultatansvar för sina kunder.

 

Ansvarsområden

  • Driva den kommersiella processen och vara huvudsaklig kontaktperson mot respektive kund.
  • Arbeta tvärfuntionellt för att säkerställa utveckling, tillväxt och affärsmannaskap gentemot kunden och uppdragsgivare.
  • Arbeta med en stor portfölj i många kategorier i de flesta revideringsfönster.

 

Kvalifikationer

  • Förhandlingserfarenhet
  • Akademisk utbildning, minst kandidatexamen.
  • God PC-vana samt goda kunskaper i office, framförallt Excel och Power Point, är ett krav.
  • Tidigare erfarenhet som NAM/KAM inom FMCG, alternativt närliggande inom kategori och inköp på kundsidan (t.ex. ICA, Coop eller Axfood).
  • Erfarenhet av affärsanalys, kritiska frågeställningar och genomgående förståelse för hur man tar fram och analyserar olika typer av data.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

 

Viktiga personliga egenskaper

  • Förhandlingsvilja och uthållighet.
  • Prestigelös och teamplayer.
  • Stark analytisk förmåga och kommersiellt tankesätt med mycket god affärsförståelse.
  • Strukturerad i sitt arbete och har god förmåga att prioritera.
  • Förmåga att arbeta processtyrt, strukturerat och kunna hantera flera kategorier och projekt parallellt.
  • Duktig presentatör och övertygande i sin framställning med förmåga att få folk med sig.
  • Är mål- och resultatinriktad och med stort driv och vilja att ta ansvar.
  • Proaktiv, identifierar och agerar på möjligheter.
  • Modig, vågar utmana din omgivning samt fatta tuffa och snabba beslut.
  • God förmåga att arbeta självständigt och under tidvis hög stress.
  • God förmåga att omsätta strategiska initiativ till realiserade resultat.
  • Relationsbyggare som har lätt för att skapa nya kontaktytor och samarbeta med olika funktioner

 

Hur du ansöker:

I denna process arbetar Haugen-Gruppen med Recruit Partner.

Du ansöker va länken nedan:

https://www.engage2ace.se/jobs/3659343-key-account-manager-kam-axfood

Vi intervjuar löpande, så vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt. 

 

Mer om Haugen-Gruppen

Haugen-Gruppen består i Sverige av en organisation om drygt 80 personer. Haugen-Gruppens svenska HQ är idag beläget strax norr om Norrköping medan de kommersiella funktionerna är placerade i Solna för att komma närmare kunderna och uppdragsgivarna. Haugen-Gruppen präglas av en familjär stämning med bra arbetsklimat och trevlig atmosfär. Du får arbeta i ett företag med starka och välkända varumärken. Våra värderingar är viktiga för oss och vi lever dem: Entreprenörskap, Flexibilitet, Snabbhet och Gemenskap. På så sätt gör vi skillnad och skapar goda resultat tillsammans.  Kort och gott så erbjuder vi spännande utmaningar i en dynamisk miljö där du förväntas göra skillnad!

Haugen-Gruppen är ett av Skandinaviens starkaste dagligvarubolag som marknadsför och säljer egna och internationellt välkända och starka varumärken. Vi berikar matkulturen i Sverige, Norge, Danmark och Finland med internationella smaker och trender. Vår målsättning är att vara ledande i att introducera samt vidareutveckla spännande varumärken för både dagligvarumarknaden, restaurang och storhushåll.

Företaget är i dag distributör för i huvudsak följande varumärken: Twinings te, Caj P. grillprodukter, Green Giant majs, Old el Paso Tacoprodukter, Blue Dragon asiatiska produkter, Patak's indiska produkter, Green Choice ekologiska sortiment tex Jordnötssmör, Breton smörgåskex, Go-Tan indonesiska produkter, Paradiso konserver och delikatesser, Lucullus sambal oelek och thai chili sås, Canderel sötningsmedel, Ryvita knäckebröd, Törsleff's kondenserad mjölk, konserveringsprodukter och Atamon, Nature Valley proteinbars, mängder av härlig konfektyr bla från Swizzels med Banana skids och mycket mycket mer. Haugen-Gruppen har idag ca 900 artiklar och omsätter ca 800 mkr i Dagligvaruhandeln.

Frågor?